Od 24. do 28. lipnja 2024., u sklopu filmske škole Frooom! i projekta CinEd te u suradnji s umjetničkom
organizacijom Format C, održat će se radionica izrade digitalnog glitch filma za mlade od 13 do 18 godina, koju će voditi hrvatski umjetnici i kustosi glitch umjetnosti – Dina i Vedran Gligo (Format C).
Filmska greška oduvijek je bila jedan od temelja likovnog ekperimenta i umjetničke ekspanzije. Počev s neobičnim rezovima analognog filma i animacije, preko popularizacije magnetske vrpce i iskušavanja katodnih televizora -umjetnici su uvijek pronalazili način da u djelu zrcale i materijalnost samog medija. No što filmska materijalnost može biti u današnjem, gotovo posve digitaliziranom dobu, i kakve veze sveprisutni video klipovi mogu imati s dosad poznatim filmskim narativima?
U tijeku petodnevne radionice vidjet ćemo teorijske primjere, povijesne i recentno važne kratke filmove koji svojom multimedijskom plastičnošću prizivaju emotivne paralele i prikazuju narativne progresije. Proučit ćemo kako “hakiranjem” datotečnog koda video datoteke možemo raditi zanimljive prijelaze mimetičkog filma u kolorističku apstrakciju, kojim audio softverom stvarati raznolike snene efekte i zašto uopće stapanjem kadrova omogućavati efektne rezove. Kombinacijama glitch tehnika u službi stvaranja vlastitog kolažnog filma radit ćemo sa selekcijom hrvatskih filmova iz CinEd klekcije, ali i osobnim arhivima polaznika. Rezultat će biti kratak film koji softverskom automacijom, sistematizacijom i reinterpretacijom daje uvid u mogućnosti novog filmskog jezika te reflektira asinkronost, decentraliziranost i modularnost današnjeg medijskog svijeta.
U tijeku radionice, polaznicima će na raspolaganju za pregled, referencu i rad biti dostupan sadržaj digitalne platforme CinEd – tri kratka eksperimentalna, hibridna filma iz kolekcije Hrvatski filmovi 2. Dio: Protok vremena, koja se bavi temom arhiviranja i manipulacije sjećanja: Plac Ane Hušman, Mjesto odakle vam pišem pisma Nikoline Bogdanović i Babajanja Ante Zlatka Stolice. Sudionici će za rad koristit i osobne arhive video, slikovnih, pisanih i/ili zvučnih zapisa te kolažiranjem raznih materijala napraviti vlastiti kratki eksperimentalni film. Po kreiranju filma polaznici će biti pozvani sudjelovati u izložbi u okviru jubilarnog 10. Fubar festivala glitch umjetnosti u Zagrebu.
Poseban fokus masterclassa bit će na materijalnom video eksperimentu kao važnom gradbenom elementu suvremenog digitalnog filma. Radionica je namijenjena početnicima te prethodno znanje terminalskog sučelja i programiranja nije potrebno jer radionica cijeli proces predstavlja od samoga temelja.
Biografije:
Dina Gligo magistra je kiparstva, samostalna multimedijska umjetnica, edukatorica i artisan; aktivna u području eksperimentalnih vizualnih, digitalnih i mrežnih umjetnosti. Od 2014. suosnivačica je i umjetnička voditeljica Format C (formatc.hr), umjetničke organizacije s fokusom na umjetničkom istraživanju, eksperimentalnoj multimediji i suradničkom stvaralaštvu, a koja provodi niz dugotrajnih umjetničkih
projekata (Inquiry Inc., Fubar, Pivilion i dr.). Kao članica strukovnih organizacija (HZSU, HDLU, HDLUDU) i umjetničkih kolektiva te suradnica mnogih neprofitnih projekata i organizacija (CTHR, OG, ZKN, SKUPA, …) – aktivno (su)djeluje u suvremenim kustoskim, produkcijskim i zalagačkim praksama suvremene umjetnosti i kulture. https://formatc.hr/j3d1n4
Vedran Gligo samouki je DIY haker / umjetnik / organizator / edukator. U svojoj svakodnevnoj praksisnažno primjenjuje principe slobodnog softvera i osnažuje lokalnu zajednicu održavajući besplatne i otvorene digitalne radionice u zagrebačkom hacklab01 koji je suosnovao 2009. Kroz Format C djeluje u području slobodne kulture, promocije GNU / Linux sustava, glitch stvaralaštva, suradničke online umjetnosti velikog razmjera, nezavisne kulturne produkcije, (h)aktivizma (…). Jedan je od kustosa i osnivača Fubara – godišnjeg novomedijskog okupljanja. Član je Hrvatske udruge interdisciplinarnih umjetnika (HUIU). https://v3d.space
Format C je neprofitna umjetnička organizacija aktivna u području likovnog i multimedijalnog umjetničkog
stvaralaštva, s fokusom u području novomedijskog umjetničkog eksperimenta i suradničkog kulturnog
stvaralaštva. https://formatc.hr
Program:
24. 6. 2024. – upoznavanje i uvod
Tijekom prvog dana predstavit ćemo umjetnička djela relevantna temi kao i terminologiju u domeni
suvremenog filmskog eksperimenta. Polaznici se upoznaju s temama kao što su transkodiranje, kodeci,
kompresija, skriptiranje, i sl. Po prikazivanju primjera sa platforme CinEd i drugih važnih mrežnih
repozitorija, diskutiramo, zatim odabiremo i pripremamo materijale te postavljamo i testiramo radno
okruženje.
– Predstavljanje primjera & osnovnih pojmova uz Q&A
– odabir i priprema radnog video materijala;
– priprema sustava i upoznavanje softvera – Kdenlive (osnove nelinearnog uređivanja).
25. 6. 2024. – vježbe transkodiranja i reinterpretacije filma
Drugog dana radionice detaljnije se upoznajemo sa alatima koje ćemo koristiti u nastavku radionice. U radu
ćemo koristiti otvorene resurse, vlastite i slobodne materijale te besplatan softver za stvaranje digitalne
umjetnosti. Također predstavljamo i iskušavamo razne formate, kodeke, konverzije kao i mogućnosti
skriptiranja i automacije umjetničkog rada.
– CLI (osnove rada u terminalskom sučelju);
– FFmpeg (medijske konverzije i prilagodbe);
– tekstualno uređivanje (heksadecimalna notacija, kodeci, batch obrada).
26. 6. 2024. – primjena raznih glitch tehnika u narativu
U tijeku ovog dana prikazat ćemo i isprobati dvije vrlo popularne video tehnike – sonifikaciju i datamosh.
Razgovarat ćemo o svrhovitosti svakog dosad usvojenog tipa greške sukladno čemu ćemo i osmisliti
strukturu grešaka svojeg filma. Nakon dovršetka vježbi i povezivanja glitch alata s arhivskim materijalima
pristupamo izradi sinopsisa te pripremi strukture za izgradnju filma.
– Raw video (konverzije i sonifikacija);
– datamosh (skriptni i GUI-based);
– osmišljavanje kratkog sinopsisa.
27. 6. 2024. – izrada video kolaža i montaža isječaka
Četvrti dan radionice rezerviran je za nastavak video eksperimenata ali i zaokruživanje vizualne strukture
filma. U tijeku dovršetka video djela rabit ćemo obrađene isječke iz filmova sa CinEd platforme kao i
vlastite snimke i razne zapise. Obzirom da smo za pisanje filmske strukture ranije koristili i tekstualne
tehnike, osmislit ćemo i ručno napisati i svoje eksperimentalne titlove koje ćemo potom kao grafičke
elemente integrirati u svoj film.
– Rad temeljen na tehnikama apsolviranim prethodnog dana;
– Kdenlive (nelinearno uređivanje);
– odabir fontova i izrada titlova i naslova za film.
28. 6. 2024. – zaključci, arhiviranje i prikazivanje filmova
Posljednjeg radioničkog dana zaokružujemo djela te ih finalno i prikazujemo na zajedničkoj projekciji, uz
refleksije i diskusiju. Kao dio dovršetka djela napisat ćemo kratke opise te tehničke podatke i navesti sve
upotrijebljene izvore, uz posljednje prilagodbe sinopsisa i arhiviranje projekta i gotovog djela na mrežne
stranice organizatora.
– Rad temeljen na tehnikama apsolviranim prethodnog dana,
– dovršavanje i arhiviranje kompletiranog video materijala;
– predstavljanje i prikazivanje djela polaznika uz diskusiju.